Flere tusen norske bedrifter har fortsatt ikke innført kravene i åpenhetsloven. Hvordan bør bedrifter gå fram for å leve etter de nye reglene i åpenhetsloven – og unngå kraftige bøter? Ny bok gjør det lett å innføre åpenhetsloven
Hva er åpenhetsloven?
Åpenhetsloven er en ny lov, vedtatt av Stortinget, som trådte i kraft 1. juli 2022. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. Redegjørelsen må offentliggjøres hvert år innen 30. juni.
Vil du vite hvordan du går frem? Åpenhetsloven: her er stegene som tar deg i mål.
Hvilke virksomheter som omfattes av loven
Loven gjelder for større virksomheter hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge. Loven gjelder også for større utenlandske bedrifter som tilbyr varer og tjenester i Norge, og som er skattepliktige til Norge. Åpenhetsloven gjelder for alle virksomheter som selger varer og tjenester i eller utenfor Norge, og som oppfyller to av følgende tre vilkår:
- Salgsinntekt: 70 millioner kroner
- Balansesum: 35 millioner kroner
- Gjennomsnittlig 50 ansatte i løpet av regnskapsåret
Jobber du i en mindre virksomhet som ikke omfattes av loven, er det likevel ikke gitt at du slipper unna. Selger du varer eller tjenester til kunder som oppfyller kravene, kommer kunden din til å kreve informasjon av deg
Til forskjell fra andre lover, åpner åpenhetsloven for at hvem som helst kan be om innsyn i de vurderingene som bedriftene har gjort. Det betyr at en journalist, en kunde eller hvem som helst kan be om at du dokumenterer hva bedriften har gjort for å håndtere eventuelle brudd.
Hva betyr dette i praksis?
Svaret er enkelt: du må kunne svare på spørsmål om en vare (eller tjeneste) som bedriften din tilbyr.
Om Aurora på 19 år fra Førde, spør om hvordan skalljakken er laget med hensyn til menneskerettighetene, har virksomheten en plikt til å svare henne innen tre uker. Slik er loven.
Tygg litt på den.
Tenk så på følgende spørsmål: om Aurora på 19 kontakter bedriften din og spår om hvordan dere håndterer noe tilsvarende, ville dere klart å svare henne?
Jeg vil tro at mange bedrifter i Norge vil slite med å håndtere slike og tilsvarende spørsmål i årene som kommer. Det kan bli dyrt for dem, for selskap som ikke svarer på henvendelser risikerer bøter. Leder for Gransking & Compliance i PwC, Gunnar Holm Ringen, sa følgende om loven:
Til forskjell fra andre tilsvarende lover, kan hvem som helst be om innsyn i vurderingene og rapporteringen som er gjort. Interessenter har rett til informasjon om forhold på produksjonssteder knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr. Det betyr at flere selskaper vil kunne oppleve å bli stilt til ansvar for manglende etterlevelse.
Til forskjell fra andre tilsvarende lover, kan hvem som helst be om innsyn i vurderingene og rapporteringen som er gjort. Interessenter har rett til informasjon om forhold på produksjonssteder knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr. Det betyr at flere selskaper vil kunne oppleve å bli stilt til ansvar for manglende etterlevelse.
Hva finner du i boken?
I boken vil du lære hva som forventes fra deg som leder, og hva som må være klart til fristen 30. juni hvert år.
Du vil lære hva som må gjøres for å unngå bøter, kundeklager, ødelagt merkenavn eller Forbrukertilsynet på døra.
Du vil lære tricksene for å komme i mål, uten en skokk med advokater som skriver faktura med gaffel.
Oppdag mulighetene for hvordan du kan få bedre branding og mer lojale kunder ved å gjøre denne loven til en kjerne i forretningene dine.
Ny bok gjør det lett å innføre åpenhetsloven
- Få på plass et system som forteller deg hvilke leverandører som utgjør en risiko – og hvilke som er trygge.
- Oppdag hvordan du kan spare deg selv for betydelig tid ved å levere på det du må rapportere for – og ikke alt annet.
- Sørg for å komme i mål effektivt og sikkert ved bruk av maler og eksempler fra andre norske bedrifter.
- Se hvordan du kan bruke redegjørelsen ikke bare i årsrapporten, men også i markedsføringen utad.
Denne boken gir deg nemlig alt du trenger for å komme i mål på egen hånd. Med vår trinn-for-trinn guide, maler som kan kopieres og omfattende bruk av kundeeksempler, kommer du i mål, riktig, og på null tid.
Denne boken er ment for deg som jobber i en av de over 9 000 norske bedriftene som må tilpasse seg loven. Den er like aktuell for de enda flere bedriftene som leverer varer og tjenester.
Andre veier til mål: workshop eller ferdig pakke – se våre løsninger her.
Du trenger ikke dyre konsulenter eller sofistikert software for å komme i mål med åpenhetsloven. Du trenger bare denne boken. Boken viser det hvordan du kommer i mål, skritt for skritt, og med maler som er juridisk sikre.