Da illsinte franske drosjesjåfører i protest mot Uber brente bildekk og blokkerte motorveiene inn til Paris, fikk den frankofile økonomen på vei til studenttreff en bokidé.
-Enkelt forklart kunne jeg ikke forstå hvorfor sjåførene var så sinte. Teknologien til Uber var kjent for lenge siden. Hvorfor kunne sjåførene i Paris kopiere appen og lage en løsning som var brukervennlig selv? Da kom bokideen, skulle jeg skrive en bok om hvor viktig det er å følge med på trender før ny teknologi disrupter forretningsmodellen din?
Siviløkonomen Tom Solstad tok sin MBA i Paris for over 20 år siden, og var på vei til et studenttreff da streiken lammet Frankrike. Etter studiene ved toppuniversitetet HEC jobbet han som konsulent i Tyskland i noen år, før han vendte nesen tilbake til Norge og Telenor.
Telenor posisjonerte seg mot fremtiden
-Jeg startet i Telenor og fikk ansvaret for oppfølging av tre mobilselskaper vi var deleiere i. Ett av selskapene lå i Ukraina. -Da jeg startet var mobilpenetrasjonen i landet under fem prosent, mot over 60 prosent i Norge. For Telenor var det åpenbart at vekstmarkedene lå i underutviklede markeder som Ukraina.
Han berømmer Telenor for å ha tålmodighet og strategisk fornuft ved å satse så tungt som de gjorde i Asia. -Selskapet kunne se for seg de lange trendene. Det var en megatrend at folk over hele verden ville skaffe seg mobiltelefoner. Telenor så også hvor veksten ville komme i fremtiden: i Asia med verdens største konsentrasjon av mennesker. Telenor posisjonerte seg tidlig i de fremvoksende økonomiene. Og de lyktes bra, sier Solstad.
Bli kjent med hvor store Telenor er utenlands her.
Gule vester
-Da jeg bestemte meg for å skrive boken om megatrendene som endrer verden, var jeg også i Frankrike, smiler han. Denne gangen protesterte franskmenn i gule vester mot økte bensinavgifter. Så kom protestene mot økt pensjonsalder.
-Som en kjenner av de store trendene som påvirker verden, slo det meg at mange ikke forstår hvorfor endring kommer. At Europa vil rammes av en eldrebølge burde ikke være en nyhet for noen. Likevel stikker politikere og velgere hodet i sanden og later som den ikke kommer. Gjør man ikke endringer nå, vil smertene ved omstilling bli betydelig større for neste generasjon.
-Det samme gjelder teknologiske endringer. Billigere prosessorkraft har åpnet for en haug med nye smarte løsninger som gjør hverdagen lettere for forbrukeren. Selskaper som Uber, Facebook og Airbnb har endret spillereglene, og nå velter de gamle forretningsmodeller.
Se video om hvorfor forfatteren skrev boken her.
Start med det sikre
-Til ledere anbefaler jeg alltid utgangspunkt i det som er trygt i en usikker verden. Vi går fra syv til ni milliarder mennesker, vi trenger mer ressurser og vi blir eldre og sykere, datakraft blir billigere, kunstig intelligens blir mer avansert.
Han tror det viktigste bedrifter kan gjøre i dag er å jobbe med endring hele tiden. Verden endrer seg fort, og forretningsmodeller som fungerer i dag, kan være ubrukelige i morgen.
-Løsningen er bruke megatrender i selskapsstrategien. Vet du hva fremtiden bringer, kan du lage planer basert på fakta, og ikke gjetning. Du vil da ha muligheten til å være en endringsagent, heller enn en som reagerer i etterkant, og det vil gi deg et forsprang mot konkurrentene, avslutter han.
Interessert i å lære mer om megatrender? Du kan lære mer om megatrender her.
Boken «Start på megatrender» får du kjøpt på Ark, Norli, Bookis og alle andre steder du kjøper bøker. Finnes som e-bok og papirbok.