Billigere prosessorkraft be utnyttet av Netflix

Billigere prosessorkraft gjorde det mulig for Netflix å vinne

De bedriftene som klarer å utnytte megatrender og se frem i tid, vil ha et fortrinn over andre. Ved å identifisere trender kan bedrifter finne nye markeder og forretningsområder som vil vokse i årene fremover. Netflix vant kundene ved å utnytte billigere prosessorkraft og er et godt eksempel på hvordan man kan forberede seg på fremtiden.

En gang dominerte Blockbuster

En aktør som lyktes med å utnytte teknologiske megatrender til sin fordel var Netflix. For den som ser tilbake til 1990-tallet var det slettes ikke gitt at det var Netflix som ville dominere streaming 20 år senere. Blockbuster var storebror på den tiden og dominerte filmutleie i USA på nivå med Starbucks som kaffekjede i dag. Den som ville leie en film kjørte til den lokale Blockbuster og fant sin film der. Nå har filmleie i butikk gått samme vei som de gamle plateforretningene. De er nedlagt.

Netflix nær konkurs

Sent på 1990-tallet var Netflix’ daglige leder Reed Hastings redd for å gå konkurs. De sendte DVD-er i posten og satt igjen med ingenting på en veldig kostbar forretningsmodell. På den tiden visste markedet at en dag ville man være i stand til å levere TV og video over internett. Utfordringen var at datidens prosessorkraft, datalagring og båndbredde ikke var konkurransedyktig. Likevel visste alle at disse tre driverne kom til å bli billigere. Gikk man tilbake i tid kunne man se en lineær linje der prisen på disse falt. Hvert år. Prisen på båndbredde hadde falt med 50 prosent i året.

«Alle» visste at streaming ville komme

I en slik situasjon, hva hadde du gjort om du var Reed Hastings? Ville du tatt opp kampen med Blockbuster, kanskje åpnet butikker over store deler av USA? Eller ville du forberedt Netflix på teknologiskiftet som var i gang? Hastings gjorde det siste. Han forberedte seg til en tid der teknologien og prisene gjorde det mulig å tilby streaming. Det hele var bare et tidsspørsmål.

Problemet var at dette visste alle andre også. «Alle» visste at prosessorkraft blir bedre og billigere, og at kundene en dag ville heller velge å streame en film fra hjemmet, fremfor å kjøre til en butikk, leie en film, for så å kjøre tilbake og levere filmen dagen etter. Likevel var ingen av Netflix’ konkurrenter klare da streaming var konkurransedyktig.

Forberedelse på fremtiden ga gevinst

Tiden før teknologien muliggjorde streaming jobbet Netflix aktivt med å binde til seg kunder. De tilbøy kundene en fast pris per måned for å leie film på post. Forretningsmodellen var svært kostbar, men den gjorde mulig å lett konvertere kundegruppen til streaming da dette endelig ble mulig.

Netflix så den teknologiske megatrenden billigere prosessorkraft. De estimerte med at en gang mellom 2006 og 2008 ville prisene ha falt så mye at streaming ville være konkurransedyktig. Netflix gikk i gang med å forberede seg til endringene de så ville komme. Blockbuster gjorde ikke det. Netflix vant.

Lærdom for ledere

Dyktige ledere følger med på megatrender og bruker kunnskapen om disse til å forberede bedriften til å lykkes, ikke bare på kort sikt men i mange år fremover. De vet at verden om få år vil se veldig annerledes ut enn i dag. De vet at å følge de samme strategiene mens man flytter seg inn i et nytt tiår ikke vil fungere. Heldigvis skjer megatrender allerede i dag, og det er mulig å bruke kunnskapen om disse til å tilpasse seg før andre. Ledere, styremedlemmer, investorer og myndigheter kan starte forberedelsene allerede nå. De har ingen tid å miste.

 

Skroll til toppen