Den mest komplette boken om megatrendene som endrer verden

Hvorfor er noen mennesker og organisasjoner så dyktige på å se nye muligheter i en verden i endring? Og hvorfor klarer de å stå imot disrupsjon der nesten alle andre må kaste kortene?

Bedrifter som setter seg inn i hva megatrendene er og hvilke konsekvenser disse vil ha på bedriftens fremtidige rammebetingelser, kan agere før konkurrentene. Dette gir dem en konkurransefordel. De som er offensive og godt trent i forhold til innovasjon og omstilling, har best forutsetninger for å lykkes, mens de som er konservative og har klart å beskytte seg har de beste forutsetninger for å bli selektert bort.

Start med megatrender inneholder mange eksempler fra bedrifter som har utnyttet megatrendene – og vunnet. Lær hvordan Reed Hastings og den gang lille Netflix vant kampen over giganten Blockbuster. Se hvordan Louis Vuitton tilpasset seg behovene til de nyrike i Asia og ble størst i verden. Du vil også forstå hvorfor verdens ledende investeringsfond forholder seg til megatrender i sine langsiktige fond.

Noen av megatrendene som dekkes i boken finner du her.

Vil du vite mer? Her er en video som oppsummerer boken på et snaut minutt!


Oppdag trender. Før andre.

Boken Start med megatrender gir deg alt du lurer på om megatrender (og hvorfor det er så viktig å utnytte dem). Her finner du en beskrivelse av over 30 megatrender og hvordan de påvirker individer, organisasjoner og samfunn. Du finner også en mal som viser deg hvordan du kan utnytte megatrendene, slik at du kan tilpasse deg endringer før alle andre.

And if you want the English version...

… just better, bigger, and lower priced. 

Making Sense of the Future: How to Thrive on the Trends That Transform the World cover more megatrends. The target group is broader and the use of charts is way bigger. 

The book is on sale on Amazon only, as e-book and as paperback.

 

Om forfatteren

Tom Solstad har mer enn 20 års erfaring som analytiker, ledelseskonsulent og økonomisjef. Han har omfattende erfaring med fremtidsstudier og strategiarbeid, blant annet fra Telenor og det tyske konsulentselskapet Simon-Kucher & Partners. Tom er en aktiv blogger og skriver om trendene som endrer verden på megatrender.no. Han er utdannet siviløkonom og MBA fra HEC i Paris, og holder også grader innen statsvitenskap og ledelse fra USA og Italia.

Hva sier leserne?

«Mens vi hele tiden blir målt på kortsiktige resultater, glemmer vi ofte at det er de store langsiktige trendene som betyr om vi overhodet overlever som bedrift. Det er vanskelig å heve blikket og tenke langsiktig, men det har antakelig aldri vært viktigere. Vi må forstå omverdenen og fremtiden, og hvor fort ting endrer seg. Start med megatrender viser på en fantastisk lettfattelig måte hvordan dette kan gjøres. Spennende og givende lesning fra perm til perm.» 

-Trond Moe, administrerende direktør i Nordic Environment Finance Corporation

«Vårt verdensbilde er nesten snudd på hodet de siste tjue årene, og endringstakten går stadig raskere. Kina er blitt en viktig motor i verdensøkonomien, og India ligger hakk i hæl. Dette århundret tilhører utvilsomt Asia. Store globale endringer vil stille nye krav til samarbeid og samhandling, på tvers av kulturer og landegrenser. Tom Solstad gir en ryddig og god innføring i en ny virkelighet for oss alle, det være seg i stor eller liten skala.»

- Rina Sunder, Daglig leder i Innovation Forum Norway og forfatter av boken Det moderne India

«Disrupsjon og endring påvirker norske bedrifter hver eneste dag, og tempoet i endringene bare øker. Det var derfor befriende å lære hvordan man kan se endringer før de faktisk skjer. Ved å forstå konseptet megatrender blir det mulig å ta et helikopterperspektiv og prøve å se de mulighetene som kommer. Les den i dag!»

- Arve Egil Håbjørg, Chief Operating Officer i Shortcut

Rull til toppen